Pandemia zrewolucjonizowała podejście polskich konsumentów nie tylko do tego, jak korzystają ze smartfonów, ale także do tego, jak je kupują. Choć wielu specjalistów wierzy, że w roku 2022 będziemy stopniowo wychodzić z pandemii, części zmian nie da się już cofnąć. Digital Care, lider w sektorze usług dodanych dla urządzeń mobilnych, przewiduje, jakie będą kluczowe trendy w branży.
Trend 1: składane smartfony
W 2021 roku blisko połowa posiadaczy smartfonu spędzała nawet 6 godzin z telefonem w ręku, a ponad 20 proc. do 4 godzin.[1]Podczas lockdownu Polacy zamknięci w domach używali go znacznie częściej, chociażby do wideorozmów z bliskimi, gier czy do monitoringu aktywności sportowych, co tłumaczy skokowy wzrost zainteresowania aplikacjami typu fitness. Dlatego coraz większe znaczenie dla konsumentów ma to, żeby smartfon był wygodny w codziennym użytkowaniu. W odpowiedzi na te oczekiwania producenci szukają innowacji i wprowadzają na rynek niestandardowe modele z jeszcze większymi, elastycznymi ekranami. Na rynku pojawiła się zatem kolejna generacja składanych smartfonów, które, tak jak w przypadku Galaxy Fold, łączą cechy smartfona i tabletu.
Rok 2022 przyniesie pod tym względem kolejną rewolucję – na rynku pojawią się składane urządzenia od kolejnych producentów, w bardziej przystępnej cenie. Możemy nawet spodziewać się smartfonów składanych dwukrotnie.
Trend 2: wearables, czyli urządzenia „ubieralne”
Potrzeba wygody i komfortu użytkowania oraz wykorzystania technologii podczas aktywności fizycznej bez wątpienia wpłynie na wzrosty na rynku wearables. Już w 2021 roku o 32 proc. zwiększyła się liczba osób deklarujących posiadanie inteligentnych zegarków, a monitorów aktywności fizycznej o 24 proc[2]. Z kolei o 36% rocznie ma wrosnąć rynek słuchawek bezprzewodowych[3]. W 2022 roku możemy się spodziewać dalszego wzrostu rynku urządzeń „ubieralnych”, a być może także kolejnych innowacji w tym obszarze.
Trend 3: subskrypcja i najem wkraczają na rynek smartfonów
Kolejny trend dotyczy nie tyle samych urządzeń, co sposobu ich zakupu. Do świata smartfonów również wkroczyła bowiem moda na używanie bez kupowania. Światowy rynek w obszarze subskrypcji i najmu ma wzrastać rokrocznie o blisko 20 proc., a w ciągu ostatnich 10 lat wzrósł prawie 6-krotnie[4].
– To szansa i wyzwanie dla firm. Rynek subskrypcji usług rośnie w szybkim tempie. Mając na uwadze zmieniające się preferencje konsumentów, możemy się więc wkrótce spodziewać również boomu na wynajem urządzeń wraz z oprogramowaniem i usługami – uważa Maciej Sierakowski, Key Account Director z Digital Care. – Już dzisiaj coraz więcej konsumentów podążą w tym kierunku. Ta tendencja będzie coraz silniejsza.
Firmy, a także coraz częściej osoby prywatne, decydują się na wynajem urządzeń mobilnych w celu optymalizacji kosztów, ale też z pobudek ekologicznych. Nie chcą generować dodatkowych elektrośmieci przez zakup kolejnych komputerów lub telefonów. Wolą wynająć sprzęt w ramach miesięcznej opłaty, a zaoszczędzone na zakupie pieniądze zainwestować w rozwój biznesu.
Trend 4: eko na rynku smartfonów
Kto powiedział, że rynek urządzeń mobilnych nie może być bardziej ekologicznie odpowiedzialny? Po latach beztroskiego wymieniania smartfonów na nowszy model raz do roku, pandemia (a po części również Unia Europejska swoimi regulacjami) rozbudziła w konsumentach chęć bardziej rozsądnego gospodarowania elektroniką. Jakie są tego konsekwencje? W momencie, gdy rynek nowych telefonów notuje spadki (6 proc. w III kw. 2021 r.[5]) rynek urządzeń odnawianych rośnie w dwucyfrowym tempie.
– Rynek telefonów odnawianych w Polsce jeszcze raczkuje. Na ten moment operujemy na niewielkich liczbach, ale już pod koniec roku było widać znaczący wzrost zainteresowania urządzeniami refurbowanymi jako alternatywą dla nowych telefonów, których brakowało na rynku – uważa Maciej Sierakowski. – Wynika to z faktu, że kupując sprzęt Polacy porównują dostępne na rynku opcje zakupu i szukają rozwiązań, które są korzystne finansowo, a optymalizacja kosztów jest jednym z wyróżników trendu refurb. Z drugiej strony obserwujemy też wzrost znaczenia aspektów ekologicznych i modę na dawanie drugiego życia temu, co używane.
Trend przyszłości: metaverse wkracza do świata urządzeń mobilnych
Jak twierdzi wielu specjalistów, metaverse to naturalna i oczywista ewolucja internetu. Świat 3D, w którym zacierają się granice pomiędzy światem rzeczywistym a cyfrowym, będzie wymagał nowego podejścia do sprzętu. To, czy po metaverse będziemy się poruszać dzięki goglom, czy wszczepianym chipom, zapewne nie wyjaśni się jeszcze w tym roku. Z dużym prawdopodobieństwem możemy się natomiast spodziewać powstania pierwszych urządzeń nowej generacji, których rolą będzie zapewnienie użytkownikom możliwości swobodnego poruszania się pod metaświecie.
[2] https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/technology-media-and-telecommunications/articles/Digital-Consumer-Trends-2021.html
[3] https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/technology-media-and-telecommunications/articles/Digital-Consumer-Trends-2021.html
[5] Dane Canalys
Link do strony artykułu: https://wm.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/tak-bedziemy-kupowac-i-uzywac-urzadzenia-mobilne